Skoledialog

Fra “vi mot dem” - til oss

De nye læreplanmålene om livsmestring i skolen rommer en erkjennelse av at utdanning er mer enn reproduksjon av fagkunnskap, og at mer av mennesket kan og bør rommes i dannelsesprosessen. Flux Dialog mener at elever ikke bare skal utdannes, men også «inndannes» - dannelse er en prosess som går både innover og utover. 

Mange forbinder skolen med et sted der de må prestere og få gode resultater, statistikker viser samtidig at den psykiske helsen til unge blir dårligere og mange dropper ut av videregående skole. 

Dialog handler om få tak i det usagte, kulturen som sitter i veggene og avdekke antakelsene som legges til grunn. Både om seg selv og andre. Det handler om å få opp flest mulig perspektiver på en sak før det skal tas en beslutning og få folk til å forholde seg til hverandre på en likeverdig måte, når vi ønsker økt forståelse for hverandre og hverandres synspunkter. Dialog har alltid som mål å bygge tillitt og nærhet i en gruppe.

Flux Skoledialog åpner for refleksjon om fortid, nåtid og fremtid – skaper et handlingsrom der kommunikasjon, samarbeid og respekt kan bidra til økt selvforvaltning.

Dialog skulle vært obligatorisk fra første klasse.
— Elev på Nissen VGS

PILOTPROSJEKT PÅ HARTVIG NISSEN VGS

Skoledialog startet i 2019 et samarbeid med Per Arne Øiestad og Guro Gimle, lærere ved Hartvig Nissen videregående skole. Med utgangspunkt i erfaringene Flux Dialog har fra gjennomføring av dialog i praksis-kurs gjennom 12 år, fengselsdialogarbeid og ungdomsdialogarbeid ønsket vi å videreutvikle arbeidet vårt og skape en modell for skoledialog.

Piloten ble gjennomført i faget “Teater i perspektiv” i 3. klasse på dramalinjen på Nissen VGS over tre dager, høsten 2019 og inkluderte omlag 30 elever, to lærere, samt tre fasilitatorer fra Flux Dialog. Vi ønsket å inspirere elevene til undring og kreativitet og å styrke refleksjon før en handling, gjennom konseptet “To runder i ringen”.

Innsatsen har bidratt til bedre kjennskap til hverandre og til utviklingen av “et rom” som også gjør det mulig å “lufte” andre og viktige synspunkter og følelser det er viktig å få satt ord på. Innsatsen har gitt et rom for refleksjon, for elever som ellers har en hektisk hverdag. En av de elevene forteller at “jeg fikk mer kunnskap om hvordan jeg kan bli bedre forstått, likt og respektert”. En annen forteller: “at det var så fint å kjenne at det var så fritt og trygt i gruppen”. Rapporten fra piloten kan du lese i sin helhet her.

Det som blir tatt for gitt, utforskes, brynes og spekuleres på i et trygt rom hvor likeverd er sentralt. Dialogen rommer en større åpenhet til å utforske og dele erfaringer og er lite opptatt av den tiltenkte rollen man har. Det er en måte å møte verden på – en måte som også engasjerer andre til å oppdage verden på nytt.

Det var utrolig underlig og nytt, og noe jeg vil ta med meg videre. 
— Elev på Nissen VGS

PROSJEKT NORDRE FOLLO

I følge Nordre Follos strategi- og handlingsplan 2020-2023 har en god oppvekst stor betydning for helsen vår. Ett av de fire satsningsområdene er trygg oppvekst. En trygg oppvekst gir grunnlag for et godt liv. Barn og unge skal føle seg inkludert, delta aktivt og ha mulighet til å utfolde seg (Nordre Follo, Strategi- og handlingsplan for 2020-23). 

Flux Dialog ble våren 2020 invitert inn i Nordre Follo kommune, for å jobbe med ungdommer på 8. og 9. trinn på Hellerasten ungdomsskole. Det var et ønske om å sette i gang dialoggrupper for ungdommene for å gi dem et samhold og verktøy til å kunne samhandle bedre.

Høsten 2020 fortsetter Skoledialog på Hellerasten skole hvor programmet skal gå over ti samlinger i første omgang, med mulighet for forlengelse hvis ønskelig.

Ved siden av Flux Dialog fasilitatorer Trine-Line Biong og Maria Liholt har vi med oss på dette prosjektet Lars Lyster som er utdannet psykolog og Kenny Johnsen som er master i «Martial arts» og har lang erfaring med yoga.

Skoledialog gir elevene mulighet til å øve på og lære dialog i trygge omgivelser. Dialog er en viktig sosial ferdighet i livslang læring!
— Ansatt på Hellerasten skole
 

PROSJEKTET ER STØTTET AV

 
 
 

Samarbeidspartner