Dialogisk lederskapsprogram

Kunsten å skape mening sammen

Dialogisk lederskapsprogram tar utgangspunkt i Flux sin dialogiske metode for å jobbe med andre mennesker, inkludert å generelt videreutvikle sine lederegenskaper og spesifikt fasilitere dialog i grupper. Lederskap får først og fremst mening som utøvende adferd i relasjon med andre. Dette programmet går i dybden rundt grunnleggende dialogiske ferdigheter, med hensikt å videreutvikle evnen til å tilrettelegge for fruktbar gruppedynamikk.

Programmet legger vekt på å jobbe med vår evne til å skape mening sammen og å åpne opp for ny forståelse på tvers av ulike ståsteder. Vi utforsker grunnholdningene til dialog og hvordan vi bruker disse for å bli bevisst kollektiv tenkning. Du tilegner deg kompetanse relatert til hvordan du kan håndtere situasjoner ut ifra ditt unike uttrykk med en dialogisk tilnærming.

I lederskapsprogrammet vil du:

  • Lære om og praktisere de fire grunnferdighetene for dialog etter Flux-metoden      

  • Jobbe aktivt med dialogiske grunnholdninger

  • Erfare og arbeide med hvordan du er som fasilitator    

  • Utforske praktiske verktøy for dialog      

  • Erfare og arbeide med hvordan du kan fasilitere i vanskelige samtaler    

  • Forstå når det passer å bruke dialog som fremgangsmåte      

  • Få praktisk erfaring med dialog og gjennomføre dialoger som fasilitator    

  • Utvikle kompetanse som kan brukes i utfordrende situasjoner og for å bedre fellesskap


Hva inneholder programmet?

Moduler og gjennomføring

En teoretisk forståelse av lederskap vil ikke være nok til å skape en god leder. I dette programmet vil du være “på banen" hele veien og læringen er i stor grad erfaringsbasert. Programmet er forankret i Flux´ dialogarbeid over de siste 20 årene, og består av moduler som gjennomføres i felles samlinger.

Mellom hver samling er det praktisk arbeid med dialog som skal gjennomføres og evalueres sammen med resten av gruppen. De tre siste modulene har fokus på praktisk trening i å fasilitere dialog.

Tilsammen utgjør programmet 60 timer obligatorisk program fordelt på fire samlinger og totalt 10-15 timer arbeid mellom samlingene. Det vil bli utdelt kursbevis etter fullført program.

  • Gjennom enkle øvelser blir du klar over hvordan du typisk kan oppfattes av dine omgivelser, og også påvirke, dine omgivelser.

    Når du blir oppmerksom på din påvirkning og når du er ”kalibrert” med den, vil du kunne få en mer overbevisende og kraftig innvirkning på dine omgivelser og menneskene i dem.

    Du lærer hvordan du bruker dine kvaliteter ansvarlig og effektivt i din rolle som leder, megler eller bidragsyter inn i grupper.

    Mennesker som er bevisste sin påvirkningstype vil ofte bli lagt merke til for sin autentisitet, og intimiteten og forbindelsen som de lager.

  • Det å lytte er en ferdighet som med fordel kan trenes. For det er forskjell på å høre og å aktivt lytte. Lytte til det som blir sagt, lytte til det som kanskje ligger mellom linjene. Og ikke minst lytte til sin egen indre stemme.

    Fluxmetoden tar i bruk forskjellige verktøy for å bevisstgjøre når vi lytter og ikke. Det jobbes med holdninger som styrker dialogisk samspill og vi utforsker det å bygge på det som skjer i en gruppe istedenfor å ha en «agenda».

    Vi jobber også med våre vurderinger av det som skjer rundt oss. Fokus er på deg og hvordan du jobber.

  • Samhandling og gruppedynamikk er hovedfokus i denne modulen. Her jobber vi med samarbeid i dialogiske prosjekter og hvordan vi møter det som oppstår individuelt og som et team.

    Å jobbe sammen med en partner som dialogfasilitator legger en ekstra dimensjon til arbeidet. Vi øver på respekt, tillit, å overkomme eller jobbe på lag med ulike ønsker, mot et felles mål.

    Vi ser på viktigheten av å avdekke antagelser vi gjør om hverandre, og hvordan oppriktighet omkring disse kan avdekke styrker i en relasjon og hvordan dette kan brukes som en ressurs.

  • For å bli trygg i en rolle, er øving og eksponering en forutsetning. Fasilitatorrollen er ikke noe unntak.

    Ingen fasiliterer akkurat slik du gjør, så du er den som må gjøre det. I denne modulen bygger vi videre på det vi allerede har lært – med nye øvelser som utfordrer oss på nye måter.

    Som fasilitator gjelder det å se etter det nye som skal formes, “gjennombruddene” og det kreative.

    Vi ser nærmere på hvilke barrierer du selv med fordel bør bevisstgjøre deg, slippe og/eller akseptere for å håndtere det emosjonelle som kommer opp og ikke ta side i situasjoner som kan oppstå.

Hvem passer det for?

Lederskapsprogrammet blomstrer når det er fylt med nysgjerrige deltakere som er klare til å utvide sin definisjon av hva som er mulig i deres liv og verden. Det er en livsendrende vekstmulighet for alle som ønsker å få kontakt med seg selv og andre på et dypere nivå.

Deltakere fra tidligere lederskapsprogram har inkludert personer fra en rekke forskjellige bakgrunner: terapeuter og psykologer, konsulenter, ingeniører, ledere, diplomater, gründere, arkitekter, kunstnere og lærere.

DLP er for deg som…

• ønsker å styrke dine egenskaper som leder og tilføre noe nytt i rollen

• jobber med mennesker eller grupper av mennesker

• innehar en rolle hvor kommunikasjon er avgjørende

• jobber innen konfliktløsning

• vil utvikle evnen til å se med nye øyne og gå «der vi ikke har gått før».


Meld deg på neste Dialogisk lederskapsprogram:


Hvorfor dialogisk lederskap?

Programmet er spesielt utviklet for å gi deg verktøy for effektiv utøvelse av lederskap med en dialogisk holdning. Med bevissthet omkring hvordan vi tenker, kan vi gjøre de nødvendige endringene i våre egne og kollektive beslutninger og handlinger.

«Organisasjoner i dag står overfor en grad av kompleksitet som krever intelligens utover det enkelte individ. Dialog som metode holder sitt løfte og fremmer kollektiv tenkning og kommunikasjon.»

– William Isaacs

Dialogisk metode er hensiktsmessig når vi ønsker...

  • å få tak i det usagte, kulturen som sitter i veggene, antakelsene som legges

  • å få opp flest mulig perspektiver på en sak før det skal tas en beslutning

  • å få opp flest mulig perspektiver på en sak – for undringens del

  • å legge til rette for økt forståelse og likeverd

  • å bygge tillit og nærhet i en gruppe

  • å legge et grunnlag for å kunne ta viktige beslutninger

Hva kan det brukes til?

DLP er myntet på å utdanne fasilitatorer, og man kan i ettertid spesifikt jobbe med å fasilitere dialog etter Flux-metoden. Innsikten og kompetansen man tilegner seg i programmet kan også benyttes på andre måter, for eksempel som gruppeleder eller annet arbeid med mennesker.

For mange har lederskapsprogrammet inspirert til å opprette et selskap eller en forening, eller til å lene seg inn i en sak som er kjær for dem. Programmet hjelper folk med å sette en retning for sitt dialogiske arbeid og gi dem selvtillit til å følge den.

Etter endt program er du også invitert inn i vår alumni for å få nye bekjentskaper, møte andre du kan samarbeide med og høre om hvordan andre bruker sine ferdigheter.

«Dialogens mål er ikke enighet, man skal ikke kjempe seg frem til en form for minste felles multiplum, til kompromisset eller til den enes seier over den andre. Dialogens mål er overskridelsen, vinn-vinn-løsninger som alle har fordel av.» (Dag Andersen, Det femte trinn)

Bruksområder

Tilbakemeldingene fra deltakerne på lederskapsprogrammer bekrefter at dialogisk metode gir verktøy som er til støtte både i arbeidslivet og privat. I Flux har vi benyttet dialog i en rekke ulike prosjekter og på ulike arenaer i samfunnet.

Les mer om våre prosjekter her

Dialog som metode

Dialog er først og fremst en form – en måte å snakke på, en måte å forholde seg til den andre på der det ikke er viktig å bli enige, og innebærer en holdning preget av undring og nysgjerrighet. Men det må mer til enn å klistre begrepet på en samtale, og i Flux prøver vi å være tydelige på hva vi mener med det.

Les mer her

Nye krav til ledere

Vi lever i en stadig mer kompleks verden der flere aspekter ved livet er sammenfiltret, men som likevel kjennetegnes av splittelse, polarisering og økte motsetninger. Dette krever stadig mer av – og legger stadig nye føringer for – lederskap. Dialogisk lederskap er nært knyttet til ledelsesformer som «delt ledelse», men må ikke forveksles med ansvarsfraskrivelse. Dialogisk lederskap handler om å bemyndige deltakerne til å få tilstrekkelig handlingsrom.

Les mer om dialogisk lederskap

Hør tidligere deltakeres erfaringer med Dialogisk lederskapsprogram på podkasten vår!