Dette hjalp bedre enn å presse gjeldsofre

Hørt om inkassobyrået som hjelper klientene med å tjene penger? Direktøren har selv hatt et tøft liv. Nå får han utrolige resultater med den uselviske metoden.

Bill Bartmann er grunnlegger av og administrerende direktør i inkassobyrået CFS2. Byrået holder til i Tulsa, Oklahoma. Bill har selv vært utsatt for inkassovarsler. Han ønsket derfor å utvikle et selskap som gjorde ting på andre måter, det vil si med fokus på de andre.

Bill og de andre i selskapet behandler gjeldstyngede klienter med verdighet og respekt. De jobber basert på premisset om at klientene skylder dem penger nettopp fordi de ikke har nok penger til å betale dem. Den typiske metoden de fleste inkassobyråene bruker – en selvsentrert metode – er å true og herse med dem som skylder penger til de klarer å presse mest mulig ut av dem.

Bill Bartmann og hans kolleger begynte å drive inn gjeld, ikke ved å presse mest mulig ut av klientene, men ved å finne ut hvordan de kunne hjelpe dem å tjene mer penger. Bill ba hele arbeidsstokken om å få i gang en idédugnad om hvordan de best kunne hjelpe klientene i jobb. De ga klientene råd og forslag til hva de kunne gjøre. Men det hjalp ikke mye. De samlet hele selskapet til en hemmelig rådslagning for å finne ut hvordan de kunne bidra med bedre hjelp. En av de ansatte hadde gjort seg denne observasjonen: «De kan ikke ta de tunge takene selv – de er så nedbrutte at de ikke har mye å gå på.»

De ansatte i CFS2 begynte å skrive CV-er for klientene og lette etter jobbmuligheter for dem. De hjalp dem å fylle ut søknadsskjemaer og satte opp avtaler om jobbintervjuer. De gjennomførte fiktive intervjuer med klientene for å forberede dem på virkeligheten. De begynte til og med å kontakte klientene om morgenen når de skulle møte til avtaler for å få dem ut av sengen slik at de møtte opp til intervjuene til riktig tid!

Ethvert problem i klientenes tilværelse ble en mulighet til å hjelpe. I et intervju i tidsskriftet Harvard Business Review fortalte Bill hvordan de fikk forespørsler om all slags hjelp – om alt fra matmerker til barnepass, snekkerarbeid i hjemmet og så videre. CFS2 har kartlagt en rekke organisasjoner som hjelper folk med alle slags tjenester. Bills team kontakter dem for å skaffe hjelp til klientene. Alt dette gjør de helt gratis. Bill belønner faktisk sine ansatte, ikke for hvor mye gjeld de klarer å inndrive, men for hvor mange gratis tjenester de klarer å skaffe klientene!

Dette kan virke som rene galskapen fra et innadvendt synspunkt. Men resultatene taler for seg. Etter bare tre års drift har CFS2 inndrevet dobbelt så mye gjeld som alle andre firmaer i denne bransjen. Klientene føler at de får den hjelpen de trenger. Noen har CFS2 til og med reddet økonomisk. Og fordi klientene har penger de ikke hadde før, har de også penger til å betale CFS2. Og de betaler. CFS2 er blitt en partner – en venn – de gjerne vil betale.

Teksten er et utdrag fra boken «Om å tenke utover seg selv».