To handlinger som gjorde verden vakrere
Hva bør en aktivist gjøre når han legges i bakken av politiet? Hva kan fredsarbeidere gjøre ansikt til ansikt med ondskap? Charles Eisenstein forteller to historier som gir håp, fra boken «En vakrere verden er mulig».
Den som tar hevn, vinner ikke
Når noen forulemper oss, tror vi at vi blir i bedre humør av å ta hevn. Men psykologisk forskning viser noe annet. Det skriver Pål Johan Karlsen i boken «Psykologi i et nøtteskall». Ikke ta igjen!
Helse er mer enn fysikk og kjemi
Både sukkerpiller og «ekte» medisin virker bedre når vi tror på den. De beste legene benytter seg fullt ut av placeboeffekten.
Placeboeffekten utfordrer kunnskapskartet
Medisinske forskere bør studere hvordan vi kan utnytte placeboeffekten bedre. Da kunne legene fått et effektivt, energibasert verktøy til å behandle sykdom. Det skriver forskningsjournalist Åse Dragland.
To hjernehalvdeler – to holdninger
Venstre og høyre hjernehalvdel kan representere to måter å forholde seg til virkeligheten på. I dag er den ene måten blitt vel dominerende, skriver Gary Lachman.
Behovet for å overskride oss selv
Det å ivareta de åndelige eller «oseaniske» følelsene styrker arbeidsetikken, tilfredsheten med livet og evnen til å håndtere lidelse og død. Pål Johan Karlsen skriver mer om det i boken «Psykologi i et nøtteskall». Her er et utdrag.
Oss kynikere og asketer imellom
Jeg tror — med boka Ansvaret i sekken — at det åndelige og poetiske mennesket kan møte det kjølige vitenskapelige uten at noen av dem tar skade, skriver Olav Egil Aune i Vårt Land.
Hva gir høyest utdanning?
Fins det alternativer til det løpet «alle» skal ta etter videregående? Hva gir egentlig mest lærdom? Læreren David McCullough har noen forfriskende forslag.
Utdannelse må også være inndannelse
Følelser, inndannelse og avlæring er en viktig del av læringen. Det mente filosofen Arne Næss. Her reflekterer han over temaet, og minnes seg selv som tiåring.
Lykkens paradoks
Vi drømmer om noe vi tror vil gjøre oss lykkelige. Men vi har en tendens til å ønske oss feil ting, skriver Pål Johan Karlsen.
Økonomen som oppdaget andre verdier
Per Hjalmar Svae trodde lykken ville komme av seg selv, senere. Så skjønte han hva han manglet.
Hva slags skole vil vi egentlig ha?
Norsk skole vil utdanne gagns mennesker, men hva er det? Tre eldre menn tenker høyt om flinkhet og skolens rolle i samfunnsutviklingen.
Pappa gjorde leksene
David McCullough Jr. har 27 års erfaring som lærer. Her forteller han om en far som var litt vel hjelpsom.
Helmy Abouleish: – Islam har en identitetskrise
Ved Sekem Farm i Egypt jobber kristne og muslimer for et felles mål om bærekraft og fred. Gründerens sønn deler tanker om den islamske verdens hovedproblem i dag.
Gudsbarnet inni oss – en julebetraktning
Vi har trodd at Jeg er sentrum i meg, og at livet mitt er avhengig av hva jeg får til. Men stadig flere oppdager at det er et annet senter, skriver teolog Helge Hognestad.
Det lille og det store behovet
Har den ytre veksten tatt overhånd, på bekostning av den indre? Tre eldre menn snakker om de grunnlegende behovenes kår i vårt samfunn.
Bokomtale: «Verdirevolusjon» (Klassekampen)
Radikalt: For en ung leser framstår Erik Dammans fortelling om Framtiden i våre hender-bevegelsen som omvendt science fiction, skriver Mímir Kristjánsson i Klassekampen.
Vil du bli med å reparere virkeligheten?
Redselen for å mislykkes er helt vanlig og forståelig. Men vi lider også av en redsel for å lykkes. Det er en redsel for å oppnå vårt fulle potensial, for det ansvar og de forpliktelser dette medfører, skriver Gary Lachman.Her følger et utdrag fra hans bok «Ansvaret».